Adverteren-info

Voordelen van online marketing ten opzichte van traditionele marketing

Tussen online marketing en traditionele marketing zitten een hoop verschillen. In dit artikel komen de verschillen naar voren maar focussen we vooral op de voordelen van online marketing.

Meetbaarheidgoogle analytics

Het grootste voordeel, in mijn ogen, is de meetbaarheid. Bij online marketing kan je namelijk met Google Analytics meten of jouw advertentie meer bezoekers op je website heeft gerealiseerd. Op Google Analytics krijg je een grafiek waarin je kan zien welke uren, dagen, weken of maanden je de meeste bezoekers hebt ontvangen.

Maar nu weet je nog niet of jouw advertentie daadwerkelijk tot conversie, of te wel een bepaald doel zoals bijvoorbeeld een contactformulier invullen, heeft gezorgd. Traditionele marketing kan je niet meten hoeveel bezoekers door jouw advertentie jouw winkel hebben bekeken.

Prijs en flexibiliteit

De prijs van online adverteren ligt veel lager dan bij traditionele marketing. Een advertentie ruimte online is goedkoop. Je kan zelf namelijk bepalen hoeveel geld jij in je advertentie wilt steken. Bij een advertentie in een magazine ben je al gauw € 1000 euro kwijt voor één pagina in kleur.

Bewust adverteren

Een advertentie online is gericht op jouw doelgroep. Jouw advertentie wordt namelijk alleen gezien als iemand zoekt op jouw onderwerp. Bijvoorbeeld een man is opzoek naar een racefiets krijgt als eerste een aantal advertenties te zien. Deze man is al op zoek naar een racefiets en krijgt niet onnodig een advertentie over bijvoorbeeld een nagelstudio wat je wel bij traditionele marketing kan verwachten.

zoekresultaat racefiets

 

 

 

 

 

 

 

 

Social mediasocial media

Naast een advertentie op Google kan je met je social media platformen al een hele hoop bereiken. Voor een bedrijf is het gratis om een social media platform te maken en om hierop gratis of tegen een kleine betaling te informeren over de aanbiedingen. Bij traditionele marketing kan je niet gratis mensen informeren over je aanbiedingen.

Opbouwen van relaties met klanten

Met online marketing kan je goed relaties opbouwen met je klant. Zodra er iemand een aankoop heeft gedaan, heb je de gegevens van deze klant omdat deze ingevoerd zijn om een pakketje te sturen. Hierdoor kan je makkelijk naderhand nog een e-mail sturen met gepersonaliseerde aanbiedingen. Hierdoor kan je makkelijker een relatie opbouwen met een klant.

Openingstijden online

Een online bedrijf is 24 uur per dag en 7 dagen in de week open. Dit is een groot verschil met een traditioneel bedrijf. Als je 24 uur per dag en 7 dagen in de week open bent is een groot voordeel. Je hebt namelijk geen nee-verkoop omdat je niet open bent. Mensen kunnen altijd bij je terecht en kunnen hun product bestellen.

Bereik met online marketing

Nog een voordeel van online marketing is dat je niet alleen in één omgeving hoeft te blijven maar jouw advertentie kan over de gehele wereld gaan. Hiermee bereik je veel meer potentiële klanten dan wanneer je op straat gaat folderen.

Wilt u meer informatie over online marketing? Bezoek de website van Marconcepts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties