Adverteren-info

Transformationele Positionering

PositioneringEen transformationele positionering is een strategie om een sterke positie in het brein van de consument te verkrijgen. Dit wil zeggen dat de adverteerder inspeelt op de gevoelens of lifestyle van de consument door de merkwaarden daar aan te koppelen. Het zorgen voor merklading is een belangrijk onderdeel bij het ontwikkelen van een reclamecampagne. Om de term transformationele positionering wat meer te verduidelijken volgen hier enkele herkenbare voorbeelden:

Voorbeelden Transformationeel

  • Centraal Beheer Achmea: ‘Even Apeldoorn bellen’

Veel mensen weten niet dat deze reclame vol humor van Centraal Beheer is, terwijl bijna iedereen de commercial kent. 

  • Rolo: ‘Een olifant vergeet nooit iets’

Er wordt niks over het ‘gewone’ snoepje verteld, maar door het product als speciaal te positioneren, wordt er een voorkeurspositie verworven in het hoofd van de consument. 

 

  • Marlboro: ‘Marlboro Man’

Wie rookt is net zo stoer als de cowboy Marlboro Man. Deze man stond vroeger altijd afgebeeld op de advertenties. Tegenwoordig mogen sigarettenmerken niet meer adverteren. 

  • Diesel: ‘For succesful living’

De slogan en advertenties van Diesel zeggen niks over het product zelf, namelijk kleding. Het gaat om de levensstijl die zij willen uitstralen en daarmee de consument willen aanspreken.

Voordelen Transformationele Positionering

  • Meer lading geven aan je merk;
  • Mensen gaan over de campagne praten (zoals bij ‘Even Apeldoorn bellen);
  • Meeliften op de hulpmiddelen die op zichzelf al positieve associaties oproepen (zoals het ‘gebruiken’ van een bekende Nederlander in een campagne).

Nadelen Transformationele Positionering

  • De merknaam wordt niet altijd onthouden;
  • Niet iedereen zal zich aangesproken voelen;
  • Het product staat niet centraal.

Overige Positioneringen

Naast een transformationele positionering, bestaat er een informationele positionering. Deze richt zich op de functionele aspecten van het product. Dan is er nog een tweezijdige positionering, gericht op zowel de functionele aspecten (informationeel), als op gevoel (transformationeel). Tot slot bestaat er een uitvoeringspositionering en heeft betrekking op de uitvoering van een reclamecampagne.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties