Adverteren-info

Soorten mediadoelstellingen

MediadoelstellingBij het ontwikkelen van het mediaplan zijn doelstellingen opstellen het begin. Deze mediadoelstellingen zijn afgeleid van de marketingdoelstellingen van de organisatie. Op het moment dat er geen doelstellingen worden opgesteld, zal er geen eenduidige richting bestaan binnen het communicatiebeleid. Gevolg hiervan is een versnippering van de boodschap, waardoor deze niet over zal komen op de consument. Daarnaast is het bij het meten van doelstellingen na de campagne, ook van belang om dit vóór de campagne te doen, zodat er een vergelijking gemaakt kan worden.

 

Verschillende soorten doelstellingen

Marketingcommunicatie heeft veranderingen in bepaalde kenmerken tot doel en is onder te verdelen in de volgende doelstelling categorieën:

  1. Categoriebehoefte: primaire behoefte van de consument naar een bepaalde productcategorie.
  2. Merkbekendheid: actieve of passieve herinnering van de merknaam.
  3. Merkkennis: kennis van producteigenschappen.
  4. Merkattitude: houding tegenover het merk.
  5. Gedragsintentie: voornemen van de consument om bepaald gedrag uit te voeren.
  6. Gedragsfacilitatie: bieden van informatie over waar het product gekocht kan worden.
  7. Gedrag: vormen van gedrag (zie verderop in artikel).
  8. En tevredenheid: met als doel herhalingsaankopen en trouwheid.

Bovenstaande mediadoelstellingen zijn gerangschikt volgens de merk- of productlevenscyclus en volgorde van informatieverwerking van consumenten. Kiezen voor de doelstelling ‘categoriebehoefte’ bijvoorbeeld, is de beste keus wanneer er een nieuwe product of dienst wordt aangeboden. Hierdoor wordt het gebruik van deze producten en diensten bevorderd.

Als eerder genoemde doelstellingen zijn behaald, wordt er overgegaan op passieve en actieve merkbekendheid en merkkennis. Dit is van belang, zodat consumenten meer te weten komen over de voordelen van jouw product of dienst. In gedrag zijn verschillende vormen te onderscheiden:

  • Informatie opvragen;
  • Winkels bezoeken;
  • Producten bestellen;
  • Producten kopen.

Tot slot is de doelstelling over tevredenheid ervoor bedoeld om kopers van jouw product vast te houden (merk- of producttrouw)en om herhalingsaankopen in de hand te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties