Adverteren-info

Onderzoek

Televisie kijken doet bijna iedereen wel eens. Belangrijk voor uitzenders is om uit te vinden waar de mensen naar kijken, hoelang en vooral wanneer, dit heettelevisie onderzoek. Om hier achter te komen worden landelijk onderzoeken opgezet om de kijkcijfers van consumenten te achterhalen.

Kijkonderzoek

Stichting Kijkonderzoek (SKO) houdt zich sinds 2002 bezig met het verzamelen van gegevens over het kijkgedrag van consumenten in Nederland. Zij zijn verantwoordelijk voor de rapportering en controle van het onderzoek. Daarnaast zetten zij zich in om aanpassingen en innovaties door te voeren in de methode van onderzoek.

Methode van Televisie Onderzoek

Voor het televisie onderzoek bestaat een speciale methode. Jaarlijks wordt er in 1245 huishoudens (en daarmee onder 2800 personen) een kastje aan de televisie gekoppeld die opneemt waar naar, wanneer en hoelang mensen naar een bepaalde tv zender kijken. Iedere nacht worden de gegevens verzonden naar het SKO en worden vervolgens samengevoegd en daar rolt een ranglijst met meest bekeken tv-programma’s. Omdat de steekproef groot genoeg is (2800 mensen), kan er een schatting van heel Nederland gemaakt worden. Van tevoren wordt er goed gekeken of de samenstelling van de steekproef overeenkomt met de gehele Nederlandse bevolking.

Resultaten Televisie Onderzoek

Het hebben van gegevens uit het televisie onderzoek over het kijkgedrag is belangrijk voor programmamakers. Hieruit kunnen zij afleiden of een programma succesvol is of juist van de buis gehaald mag worden. Bovendien worden de interesses van de Nederlandse bevolking duidelijk en kunnen er aan de hand daarvan nieuwe programma’s geproduceerd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties