Adverteren-info

Mogelijkheden voor doelgroepsegmentatie

Doelgroep_segmentatie1Het bepalen van de doelgroep en de doelgroepsegmentatie zijn een nauwgezette bezigheid. Want alle communicatie zal op hen afgestemd moeten worden en bovendien zal deze communicatie hen ook moeten bereiken. Bij bepaalde producten of diensten kan het zo zijn dat de doelgroep immens groot is. Bij het beschrijven van je communicatiedoelgroep kan je daarom kiezen voor verschillende segmentaties binnen die groep mensen.

Geografische doelgroepsegmentatie

Bij een doelgroep die over heel Nederland verspreid is, kan het slim zijn om een geografische segmentatie aan te brengen. Hierdoor kan je de kleinere regio’s intensiever bewerken. Ook kan je hierdoor ontwikkelingen uit de regio gebruiken voor de communicatie. Hiermee laat je zien dat je als bedrijf weet wat er in de omgeving en dus bij de doelgroep speelt. Enkele voorbeelden:

 

  • segmentatie per provincie;
  • segmentatie regio;
  • segmentatie per wijk;
  • segmentatie naar Cebuco verzorgingsgebied;
  • Etc.

Cebuco is een marketingorganisatie van Nederlandse dagbladen en richt zich op de advertentiemarkt. Zij hebben een eigen verdeling van bewerkingsgebieden in Nederland gemaakt. Deze worden veelal gebruikt door vertegenwoordigers, om het juiste bewerkingsgebied af te bakenen.

Demografische doelgroepsegmentatie

Is de doelgroep zelf erg heterogeen, dan is het maken van een demografische segmentatie de juiste optie. Hiermee bedoelen we mensen uit de doelgroep die uiteenlopende kenmerken bezitten, zoals de doelgroep voor Senseo koffiezetapparaten. Deze mensen kunnen onderverdeeld worden in:

  • getrouwd of alleenstaand;
  • werkend of werkloos;
  • etc.

Door gebruik te maken deze segmentatie is het mogelijk om communicatie te ontwikkelen die precies bij deze groep mensen past.

Willekeurige doelgroepsegmentatie

De bovenstaande segmentaties zijn de meest voorkomende. Daarnaast is het natuurlijk altijd mogelijk om je eigen verdeling te maken. Bijvoorbeeld:

  • wel of geen auto;
  • koop- of huurhuis bezitters;
  • etc.

Als het doel maar bereikt wordt, zodat alle mensen uit de doelgroep zich aangesproken voelen door tenminste één communicatie-uiting uit de gehele campagne oftewel: doelgroepgerichte communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties