Adverteren-info

Mediumbereiks onderzoek in Nederland

MediabereikHet nationaal mediumbereiksonderzoek probeert naast dagbladen en tijdschriften ook televisie, bioscopen, discotheken, buitenmedia en directmarketingcommunicatie (dm) in het onderzoek op te nemen. Wanneer al deze media in het onderzoek zijn betrokken, wordt dit intermediavergelijking genoemd. Op deze manier worden media vergelijkbaar, waar deze vroeger nog apart onderzocht werden.

Door de intermediavergelijking kan een verantwoorde mediaselectie gemaakt worden. Een voorbeeld: het bereik van gedrukte en audiovisuele media, outdoor reclame, en dm-communicatie kan zo met één maat, namelijk bereik, gemeten worden. Dit artikel behandelt de volgende onderwerpen:

  • Mediumbereik
  • Reclamebereik
  • Bereik buitenmedia
  • Bereik beurs

 

Mediumbereik vs Reclamebereik

Mediumbereik is een belangrijk gegeven tijdens het proces van mediaplanning. Echter, reclamebereik is meer van belang. Een voorbeeld: reclamebereik is het bereik van jouw advertentie en mediabereik is het bereik van de abri waar jouw advertentie op te zien is.

Het reclamebereik is vaak lager dan het mediumbereik. Iemand kan de abri wel zien, maar let verder niet op de advertentie die erop staat. De voorbijganger wordt dan dus niet geconfronteerd met jouw communicatie-uiting. Met het begrip ‘confrontatie’ wordt de mogelijkheid om een bepaalde advertentie te zien bedoeld. Het is dus niet zeker dat de voorbijganger daadwerkelijk de advertentie opmerkt.

Bereik buitenmedia

Het bereik van buitenmedia wordt berekend aan de hand van het aantal passanten dat een bepaalde vorm van buitenmedia, zoals een abri of een billboard, passeert. Denk bijvoorbeeld aan het aantal mensen dat tijdens een buitenevenement een billboard passeert. Let wel op, dit berekende bereik wil niet direct zeggen dat de voorbijgangers ook daadwerkelijk de boodschap op het billboard hebben gelezen.

Bereik beurs

Een bedrijf of product promoten door deel te nemen aan een beurs, is ook een medium an sich. Het beursbereik wordt berekend door het aantal personen dat die beurs bezoekt, dus niet het aantal personen dat jouw stand (jouw plek op de beurs) bezoekt. Dit kan natuurlijk ook berekend worden door het aantal personen dat jouw stand bezoeken bij te houden. Vanzelfsprekend is het beursbereik hoger dan het standbereik, omdat niet iedere bezoeker van de beurs ook langs jouw stand zal gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties