Adverteren-info

Doelgroep Doelstellingen bepalen

Doelstellingen_doelgroep_roosBelangrijk onderdeel van het mediaplan is het opstellen van doelgroepdoelstellingen. Allereerst zal er bepaald moeten worden voor wie de uiteindelijke campagne bedoeld is om vervolgens doelstellingen te kunnen opstellen. Hierdoor biedt dit artikel een handvat. Er zal besproken worden waarom doelgroepbepaling zo belangrijk is, wat er gebeurt wanneer de doelgroep uit het oog wordt en informatie over het opstellen van de doelstellingen samen met enkele voorbeelden.

Doelgroepbepaling, Waarom?

Door een doelgroepanalyse, kan de reclamecampagne volledig op hen toegespitst worden. De doelgroep zal zich meer aangesproken voelen, omdat jij weet waardoor zij getriggerd worden. Daarnaast wordt de doelgroep vaker geconfronteerd met het product, omdat jij weet waar zij zich vaak bevinden. Hierdoor wordt naamsbekendheid opgebouwd en bij juiste inzet van middelen, zal dit leiden tot meer verkoop.

 

Consequenties van geen Doelgroepbepaling

Stel dat je als bedrijf een nieuw biersoort op de markt wil brengen, CaramBier. Het kenmerk van het nieuwe bier is dat het een caramelsmaak heeft. Wanneer er niet van tevoren wordt vastgesteld voor wie het biemerk bedoeld is, zal er veel geld en moeite verloren gaan. Het bedrijf begint bijvoorbeeld overal te adverteren en op willekeurige zenders reclames te vertonen. Hierdoor vindt veel waste plaats: het verschil tussen het bruto en netto bereik. Het kan dus zijn dat er vooral mensen geconfronteerd worden met het biermerk die nog geen 16 zijn of gewoonweg geen bier lusten.

Onderzoek naar de Doelgroep

Nogmaals, het is zaak om de doelgroep te leren kennen om doelstellingen op te stellen. Wie zijn zij? Wat doen zij? Waar zijn zij voornamelijk te vinden? Om deze vragen te beantwoorden kunnen twee soorten onderzoek gedaan worden:

  • Field research: zelf de doelgroep opzoeken en ondervragen;
  • Desk research: documenten verzamelen met gegevens over de doelgroep.

Wanneer de bovenstaande vragen, en wellicht nog meer, zijn beantwoord, wordt er een schets van de doelgroep gemaakt. Deze informatie dient als richtlijn voor de gehele campagne.

Voorbeeld Doelgroepbepaling

Bij het lanceren van het nieuwe biermerk CaramBier is het belangrijk om er achter te komen welke mensen bier drinken. Dit zijn uiteraard geen kinderen, maar wel volwassenen. Volwassenen kunnen weer onderverdeeld worden in:

  • mannen;
  • vrouwen;
  • getrouwd;
  • vrijgezel;
  • enz.

Er zijn talloze onderverdelingen mogelijk, dit ligt volledig aan het product. En waar wordt bier gedronken? Veelal in uitgaansgelegenheden. Om ervoor te zorgen dat jouw bier gedronken wordt, is het belangrijk dat de groep mensen waar het bier voor gemaakt is, geconfronteerd wordt met het nieuwe merk.

Uit de doelgroepanalyse zal waarschijnlijk naar voren komen dat vrouwen meer aangetrokken worden door het CaramBier dan mannen. En zal het bier het meest geconsumeerd worden in uitgaansgelegenheden. Natuurlijk moet dit ook onderzocht worden door bijvoorbeeld een pre-test te doen bij de doelgroep. Laat mensen CaramBier proeven. Bij een nieuw product wordt er eerst naamsbekendheid gegenereerd, zodat mensen weten dat CaramBier bestaat.

Voorbeelden Doelstelling

doelgroepdoelstellingen dienen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden (SMART) te zijn. Het artikel ‘Stappenplan voor een radiospot’ legt uit wat hiermee bedoelt wordt.

Enkele voorbeelden van SMART doelstellingen over de doelgroep:

  • Na zes maanden weet 50% van de doelgroep wat CaramBier is.
  • Na zes maanden staat 30% van de doelgroep positief tegenover CaramBier.
  • Na één jaar heeft 20% van de doelgroep Carambier geproefd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties