Adverteren-info

Adverteren op Facebook

facebook_logo_smallFacebook is een Amerikaans sociaal netwerk. Dit sociaal medium trekt leden van over heel de wereld. Een unieke manier voor leden om met elkaar te communiceren, maar ook zeker een unieke kans voor adverteerders.

Doelgroep van Facebook

De doelgroep van Facebook is lastig in een hokje te zetten, aangezien er 500 miljoen leden uit allerlei landen op actief zijn. Ook de leeftijd is erg divers. Van jonge kinderen tot ouderen. Maar één ding hebben zij wel gemeen: zij zijn op zoek naar sociale interactie via het internet. Met dit in het achterhoofd is het helemaal geen gek idee om te adverteren via social media. De actieve leden zijn erg aandachtig, wanneer zij verschillende pagina’s op Facebook bekijken. Een belangrijke voorwaarde voor het opmerken van een advertentie.

 

Advertentiemogelijkheden van Facebook

Bij het plaatsen van een advertentie is het zelfs na onderzoek soms lastig om te achterhalen welke mensen er precies geconfronteerd worden met de uiting. Daar heeft Facebook iets op bedacht: online targeting. Dit is het afbakenen van de doelgroep. Alleen mensen die aan jouw ‘eisen’ voldoen, krijgen de online advertentie te zien. Een voorbeeld: ‘Alle Nederlandse vrouwen van 18 tot en met 30 jaar die van lollies houden’.

Bovendien kan er een heuse ‘fanpage’ aangemaakt worden, zodat er direct met de doelgroep gecommuniceerd wordt. Bij het actief gebruiken van deze fanpage door zowel de adverteerder, als de doelgroep, wordt er een band opgebouwd. Dit kan leiden tot een positieve verstandhouding, maar let op, ook negatieve berichten kunnen geplaatst worden. Voordeel is wel, er kan direct op deze reacties gereageerd worden, zodat het negatieve gevoel verdwijnt.

Facebook is zich erg bewust van de voordelen van adverteerders. Daarom hebben zij het gemakkelijk gemaakt om een advertentie te plaatsen. Er bestaat een stappenplan voor, waarbij het budget vooraf ingesteld kan worden.

Kosten adverteren op Facebook

De uiteindelijke kosten voor het online adverteren op Facebook ligt in de handen van de adverteerder. Zowel met een groot, als een klein reclamebudget bestaat er mogelijkheden. Het budget is dagelijks in te stellen. Dus als je een advertentie op Facebook hebt staan en je budget is op, dan verwijdert Facebook de advertentie automatisch. Erg slim, want op deze manier wordt het budget nooit overschreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties