Adverteren-info

Adverteren in een MUPI

MUPIDe officiële benaming voor een MUPI is Mobilier Urbain à Publicité Illuminé. Dit betekent straatmeubilair in de vorm van een verlichte reclamezuil. Vooral in grote steden zie je ze vaak MUPI’s van JC Decaux Buitenreclame staan. Het is niet altijd een even mooi gezicht, zo’n gevaarte op de stoep. Het is wel een effectieve manier van adverteren, aangezien talloze mensen met de reclame-uiting in de MUPI geconfronteerd worden.

Standplaatsen & MUPI’s

MUPI’s staan op plaatsen waar veel mensen passeren. Zoals bij stations, langs drukke straten in grote steden of op een marktplein. De bedoeling is om zoveel mogelijk mensen te confronteren met de verlichte advertentie in de reclamezuil. MUPI’s staan vaak helemaal alleen, vanwege de grootte. Zo’n straatmeubel is namelijk ongeveer anderhalve meter breed en zo’n drie meter hoog. Vaak hangt er in een MUPI bij het station een plattegrond van de stad. Handig, want de plattegrond blijft droog en is ook ’s nachts leesbaar door de verlichting.

 

Adverteren & MUPI’s

Iedere stad vraagt andere prijzen voor het adverteren in MUPI’s. Dit is afhankelijk van de standplaats, één- of tweezijdig adverteren en de periode. Enkele voorbeelden om gevoel te krijgen bij de prijs:

  • Amsterdam: twee weken, lokaal netwerk à 7 zijdes: € 3150,-
  • Utrecht: twee weken, lokaal netwerk à 5 zijdes: € 2250,-
  • Breda: twee weken, lokaal netwerk à 5 zijdes: € 2250,-
  • Nijmegen: twee weken, lokaal netwerk à 3 zijdes: € 1350,-

Creativiteit & MUPI’s

De reclamezuilen zijn erg strak en vallen daarom misschien minder op dan bewegende reclames. Daarin bestaan er tegenwoordig MUPI’s waarin bewegend beeld wordt vertoond. Naast bewegend beeld, zijn er nog meer creatieve toepassingen voor de reclamezuilen. Zo is er actie gevoerd om malaria onder de aandacht te brengen door duizenden levende muggen in een MUPI te plaatsen. De campagne trok veel aandacht en is een initiatief van Stop Malaria Now in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties