Adverteren-info

Advertentiestrategie: timing

Advertentie_Strategie_Timing2Door een advertentiestrategie te gebruiken kan een bedrijf een product onder de aandacht laten brengen. Dit is onderdeel van het reclame-instrument adverteren. Deze keuze leidt weer tot het maken van andere keuzes. De aard van de te maken keuzes is volledig afhankelijk van het product, de communicatiedoelgroep en het reclamebudget.

Eerste invulling van advertentiestrategie

Om ervoor te zorgen dat de juiste advertentiestrategie wordt gekozen is het belangrijk dat de volgende vragen worden beantwoord:

  • Voor wie is de advertentie bestemd?
  • Waar wordt geadverteerd?
  • Wanneer wordt geadverteerd?
  • En hoe?

 

Advertentiestrategie: bursten

Bij de bursten-strategie wordt er enkele malen per jaar veel geadverteerd. Bijvoorbeeld drie keer per jaar, twee weken lang een intensieve advertentiecampagne. Dit is een goede strategie voor producten die bijvoorbeeld seizoensgebonden zijn. In de tijden dat het product minder in trek is, wordt er minder geadverteerd dan in tijden wanneer het product erg populair is.

Advertentiestrategie: flighten

Een flighten-strategie maakt net zoals de burst-strategie gebruik van pieken in de intensiviteit van het adverteren. Het grote verschil is dat bij flighten er meerdere pieken plaatsvinden. Dus in plaats van drie keer per jaar een advertentiecampagne bij bursten, wordt er bij flighten bijvoorbeeld maandelijks een week lang intensief geadverteerd. De juiste advertentiestrategie wanneer er redelijk veel concurrentie is en het product of merk nog vrij onbekend is. Het is dan noodzakelijk om duidelijk aanwezig te zijn, zodat consumenten bekend raken met het product of merk en er uiteindelijk een voorkeur voor krijgen.

Advertentiestrategie: constant

De naam zegt het al. Bij een constante advertentiestrategie is de adverteerder altijd aanwezig. De intensiteit van het adverteren ligt lager dan bij bursten en flighten, omdat de kosten anders niet te overzien zijn. Het voordeel van constante aanwezigheid is dat consumenten het hele jaar door met het product in aanraking kunnen komen. Het nadeel echter is, dat consumenten ‘gewend’ raken aan deze advertenties en ze daardoor minder opvallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste reacties